Zondag 9 juni Orsa Grönklitt

Hieper de piep, Iedereen namens ma bedankt voor alle felicitatie’s via mail, whatsapp, of belletje. We doen het vanmorgen kalm aan, want helaas de weersvoorspellingen zijn een keer goed. Het is behoorlijk fris en het regent, omdat we met dit weer alleen een beetje kunnen gaan rondtoeren drinken we eerst nog even een lekker bakkie thuis met cake. Al onze Zweedse buren, die hier ook op dit rondje logeerde pakken de boel alweer in, die maken er dus geen pinksterweekend van. Wij gaan rond 11:00 uur op pad, we gaan eerst even naar het natuurreservaat Styggforsen om de styggforsen waterval te bekijken deze is 36 meter hoog, en er loopt een mooi aangelegde wandelroute boven over de waterval heen. Net aan het begin van de wandeling begint het heel even te druppelen, maar als we de behoorlijke steile trappen beklimmen is het alweer droog. Bijna bovenaan zie je duidelijk dat de waterval in 2e is verdeeld, het stuk over de waterval zelf vind ik persoonlijk niks en ben blij dat we via de andere kant met nog steilere trappen weer afdalen. Een waterval blijft het mooist te bezichtigen via beneden of de zijkant. Net als we het laatste bultje richting de parkeerplaats lopen begint het weer te druppelen, dus we hebben echt wel geluk met het weer gehad.

We rijden verder naar Rättvik, onderweg hebben we steeds de ogen in het bos maar geen Eland te zien zal wel te slecht weer zijn. Onderweg naar Rättvik zagen we al een paar keer de zon een beetje doorbreken en als we eenmaal bij de pier in Rättvik zijn schijnt de zon gewoon. Helaas niet erg lang, want als we net de pier oplopen deze is 625 mtr lang zien we de zon wel rond om het meer schijnen maar wij lopen in de schaduw en er stond behoorlijk wat wind maar het is in ieder geval droog. Op het einde van de pier staat een Sonar Ei, hier zit een sauna in helaas zijn de bordjes in het Zweeds en vinden wij het alleen maar een Bling Bling geval. Als we terug wandelen kunnen we genieten wat enkele kitesurfers, die hebben mazzel want er staat behoorlijk wat wind en ze halen dus ook aardig wat capriolen uit wel leuk om even te zien. Hierna rijden we een stukje naar de kerk van Rättvik, de oude hutjes rondom de kerk zijn nog van vroeger als de boeren van ver kwamen kunnen ze hun paarden tijdens de kerkdienst op stal zetten. We hebben nog gezocht naar de kerkboot, maar helaas die hebben we niet gevonden uiteraard zochten wij hem bij het water maar schijnt ergens aan de rand van Rättvik te liggen. Wij hebben in ieder geval zonder regen weer even lekker rond kunnen wandelen en gaan verder naar Nusnäs, we wilde gaan kijken hoe de Dalarna paardjes gemaakt worden. Maar helaas alles zit dus dicht op Zondag, we waren niet de enige die dat niet wisten er kwamen er meer voor dichte deuren. Nou dan maar even naar Mora gaan we op de boulevard wat drinken, maar onderweg naar Mora begint het weer te regenen. Dus dat gaat hem niet worden, we wilde uiteraard op het terras nog genietend van het Siljan meer wat drinken maar niet in de regen.

Dus we keren terug naar ons huisje, rond 16:00 uur komen we aan, we hadden vanmorgen wat brood gebrokkeld onder de ramen en dat is nu allemaal weg. Maar wie/wat heeft het opgegeten? we leggen er gewoon weer wat neer, nu het rustiger op het park is komt er misschien nog wel wat voorbij.

Morgenvroeg gaan we de boel weer inpakken en onderweg naar Idre, zo’n 200 km noordelijker.