Maandag 3 Juni Göteborg – Råda

Maandag 3 Juni 2019

Om 6 uur zijn we wakker, dus lekker rustig douchen en de spullen weer bij elkaar zoeken. Om 7 uur schuiven we aan voor het ontbijtbuffet, ook hier weer lekker gegeten. Om de calorieën er weer een beetje af te krijgen lopen we weer alle trappen naar boven naar het zonnedek. Het was de bedoeling om het binnen varen vanaf het dek mee te maken. Maar de lucht werd zwart om ons heen, en met een kwartiertje kwam de regen met bakken uit de lucht en onweerde het er flink op los. Dan maar snel naar binnen en 3 trappen dalen daar zit het buiten rook gedeelte en dat is tenminste overdekt, en zo kunnen we soms toch nog wat foto’s maken. Net voor de  binnenkomt werd het weer droog en kwam de zon te voorschijn. precies om 9:15 uur mochten we naar beneden naar de auto’s, maar dan kom je in de file voor de grenscontrole pff van 6 banen naar 2. Om 10:30 uur waren we dan eindelijk door de grens, als eerste stop had ik Bohus fästning bedacht, zo’n 25 minuten vanaf de boot. Helaas stond het fort in de steigers en er dus geen foto’s van gemaakt, wel even lekker rondgewandeld en schaapjes gezien. Hierna rijden we door naar Trollhättan, de watervallen lagen helaas droog, in juni doen ze de sluizen alleen open op zaterdagmiddag 15:00 uur als toeristische attractie. er stroomt op dat moment ongeveer 300.000 liter water per seconde dus ja dat is een behoorlijke attractie maar dus niet voor ons. Hierna stoppen we links en rechts van het kanaal nog een paar keer, en gaan dan kijken bij de sluizen. We hadden geluk, ging net een boot in, (die ik vergeet te fotograferen) heb wel de deuren op de foto gezet. Want de boot in de sluis moest 12 meter zakken. Hierna moeten ze dan nog een paar sluizen door, om in totaal de 36 meter te overbruggen om van het Vänern meer naar de rivier Göta älv te komen. We kijken ook nog even bij de oude sluizen gedateerd uit 1800, uiteraard worden ze niet meer gebruikt maar zijn nog steeds bijzonder om ze te zien. Ons plan was om ook nog even langs Håverud te rijden maar hier hadden we geen zin meer in. Want dan hebben we wel een mooie snelle auto mee gekregen van het verhuurbedrijf maar had denk ik beter kunnen melden dat we naar Zweden zouden gaan. We hebben vandaag maar een paar x een stukje 110 mogen rijden, de rest was allemaal 70 en 90. Een kwartier voordat we in Råda aankomen komt de regen met bakken uit de lucht, het is nog wel warm maar het regent echt pijpenstelen. Eenmaal in het huisje nog 10 minuten gewacht om de auto uit te pakken want toen werd het weer droog helaas komt het zonnetje er niet meer doorheen. Na het eten nog even een rondje gelopen naar de naast gelegen camping en langs het water. Nu heerlijk in het huisje met de beentjes omhoog. We verblijven hier 3 nachten, dus morgen maar eens kijken wat er in de buurt allemaal te zien is.